INFEKCIJA HLAMIDIJOM KOD ŽENA: UZROCI, SIMPTOMI I PREVENCIJA

Updated: Dec 17, 2023

Chlamidia trachomatis je bakterijski patogen i značajna je polno prenosiva infekcija koja pogađa i muškarce i žene. Međutim, uticaj na reproduktivno zdravlje žena je posebno značajan.

Uzroci infekcije

Hlamidija se prvenstveno prenosi nezaštićenim seksualnim odnosom sa zaraženim partnerom. Bakterije ciljaju na reproduktivne organe, uključujući grlić materice, matericu i jajovode, čineći žene posebno podložnim komplikacijama ako se infekcija ne leči. Mlade seksualno aktivne žene su pod većim rizikom zbog povećane verovatnoće da se upuste u rizična seksualna ponašanja.

Simptomi

Jedan od zabrinjavajućih aspekata hlamidije je njena često asimptomatska priroda, posebno kod žena. Mnogi zaraženi pojedinci možda neće imati nikakve primetne simptome, što dovodi do odložene dijagnoze i potencijalnih komplikacija. Kada se simptomi pojave, oni mogu uključivati pojačan, abnormalni vaginalni iscedak, peckanje tokom mokrenja i bol u donjem delu trbuha, ili karlice. Suptilnost ovih simptoma naglašava važnost redovnih skrininga na polno prenosive bolesti, čak i u odsustvu očiglednih zdravstvenih problema, ali kada se anamnestički može posumnjati na ovakvu infekciju.

Komplikacije

Ako se ne leči, hlamidija može dovesti do ozbiljnih komplikacija za žene. Inflamatorna bolest karlice (PID), uobičajena posledica nelečene hlamidije, može dovesti do dugotrajnog oštećenja reproduktivnih organa, uzrokujući neplodnost i povećavajući rizik od vanmaterične trudnoće. Uticaj na reproduktivno zdravlje žene naglašava hitnost ranog otkrivanja i brzog lečenja.

O inflamatornoj bolesti karlice možete pročitati OVDE.

Prevencija

Sprečavanje infekcije hlamidijom kod žena podrazumeva višestruki pristup. Praksa bezbednih polnih odnosa, uključujući doslednu i ispravnu upotrebu kondoma, tj. barijerne zaštite, ostaje ključna. Obrazovanje mladih pojedinaca o rizicima nezaštićenog seksa i podsticanje otvorene komunikacije o seksualnom zdravlju mogu doprineti smanjenju stope prenošenja. Uzimanje potrebnih briseva kad god se može pomisliti na ovakav problem, posebno kod seksualno aktivnih populacija, je od suštinskog značaja za rano otkrivanje i pravovremenu intervenciju. Obaveštavanje partnera i zajednički tretman su takođe od značaja za preventivne napore da se prekine lanac prenosa.

Infekcija hlamidijom kod žena predstavlja značajan problem javnog zdravlja sa potencijalnim dugoročnim posledicama po reproduktivno zdravlje. Svest, edukacija i redovni pregledi su ključni u sprečavanju širenja ove polno prenosive bolesti i ublažavanju njenog uticaja na zdravlje žena. Promovisanjem prakse bezbednog seksa, negovanjem otvorene komunikacije i obezbeđivanjem pristupa blagovremenoj medicinskoj nezi, društvo može raditi na smanjenju prevalencije hlamidije i očuvanju zdravlja žena.